24 nov. 2012

Pedagoger upplever materialens möjligheter



I Kärra har man på Solgläntans förskola ställt iordning några olika ateljér för skapande inom olika språk (måleri, musik, teknik, ljus, skrot, luft....några som jag kommer ihåg) och låter tvärgrupper av pedagoger från olika förskolor mötas där och tillsammans utforska materialens möjligheter. Detta för att utmana pedagogernas kunskaper om olika typer av material samt att ge dem en möjlighet att sätta sig i en roll som utforskare istället för pedagog.


Detta tänker jag är en spännande tanke från pedagogistorna i Kärra och en värdefull erfarenhet för alla de pedagoger som möter ateljérna. Jag tänker också att det är ett  konkret sätt att arbeta med kollegialt lärande, lustfylldhet och meningsskapande för pedagogerna. Hur ofta känner man inte att man pratar/analyserar sönder vårt uppdrag? Här får man leva det man tänker och sätta sig i upplevelsen istället. Jag tänker att det är viktigt att vi tänker ofta och mycket på hur det sätt vi förändrar vår tanke eller gör nya ställningstagande påverkar barnen konkret.


Vad jag förstått så är detta arbetet mycket uppskattat av pedagogerna och många har fått nya ingångar till hur de kan arbeta med barnen och hur de kan förstå det barnen gör. Jag följer detta med stort intresse och hoppas att flera sådana kreativa mötesplatser för pedagoger växer runt om i Sverige.
Har ni gjort något liknande? Hör gärna av er till mig!





3 kommentarer:

  1. jag skulle kunna ge mycket för att ta med kollegorna till Solgläntan och visa dem de fantastiska miljöer som byggs där... Kommer minnas besöket hos Mia och Solgläntan me dglädje i många år!

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Vet någon om Solgläntan tar emot studiebesök?

    SvaraRadera
  3. Det går bra att besöka Solgläntan vad jag vet. Kolla på förskolor i Göteborg på nätet så hittar du deras kontaktuppgifter. Lycka till!

    SvaraRadera