4 maj 2014

Intervjuserie #SETT 2014 Cristian Fabbi och Simone Armini

Sist ut inför SETT 2014, som går av stapeln redan på onsdag, är Cristian Fabbi och Simon Armini. Jag har förut skrivit om Cristian Fabbi (sök på hans namn här på bloggen om du är intresserad ) som har föreläst kontinuerligt i Göteborg under flera år. Han har varit gästföreläsare ett antal gånger på Pedagogista- och Atelierista-utbildningarna I Göteborg och även varit flitigt anlitad av de förskoleområden som vill fördjupa och utmana sina tankar kring pedagogisk dokumentation och projekterande arbetssätt. Framöver hoppas vi på att få se även Simone lite mer i dessa sammanhang och det ska bli spännande att höra hans tankar om sin roll som atelierista i relation till de digitala verktygen. 


Cristian Fabbi är chef för Azienda Servizi Bassa Reggiana, den offentliga organisation som driver de kommunala förskolorna i Bassa Reggiana, ett distrikt bestående av åtta kommuner inom provinsen Reggio Emilia. Tutor för pedagogistorna från förskolorna i provinsen Reggio Emilia och en del av det regionala rådet som arbetar med att utveckla ett systematiskt kvalitetsarbete i regionen Emilia Romagna. 

Simone Armini är atelierista inom de kommunala förskolorna i distriktet Bassa Reggiana i provinsen Reggio Emilia. Han arbetar med särskilt fokus på hur förskolan kan ta plats i det offentliga rummet och hur barn kan göras delaktiga i att utforma förskolan. Simone har från början sina rötter i Sverige och har på så sätt en unik inblick i de kulturella skillnaderna mellan Italien och Sverige. 

Cristian och Simone berättar att pedagogisk dokumentation alltid har drivit förändring inom förskolan i provinsen Reggio Emilia, vilket vi väl känner till vi som intresserat oss för och följt arbetet från Reggio Emilia.  De berättar att inom det projektinriktade förhållningssättet är det ett tillfälle för reflektion och en möjlighet för att tolka barns och vuxnas kollektiva lärprocesser. De nya teknologierna, som till en början togs emot med svårighet inom förskolan, har sakta men säkert blivit ett viktigt stöd för pedagogisk tanke och handling och har under de senaste åren blivit en viktig utmaning för framtiden. 

Cristian och Simone ser att digital teknologi idag uppmuntrar och stödjer nya former av pedagogisk dokumentation och ger nya möjligheter att värdesätta skolans kollektiva intelligenser. Deras presentation, med utgångspunkt från dessa tankar, önskar med hjälp av några exempel skapa en kritisk reflektion bland kollegor kring användandet av teknologi inom förskolan.
Så låt oss höra hur det känner och tänker inför SETT 2014:

Hur känner ni inför er medverkan som föreläsare på SETT 2014?

Vi är väldigt förväntansfulla och glada inför vår medverkan. Vi tror verkligen på möjligheten att möta och skapa sammanhang för professionella. Det är också en väldigt stor ära att ha blivit inbjudna och vi hoppas kunna bidra med intressanta erfarenheter för deltagarna. 

Vad är de största fördelarna ni har erfarit i verksamheten när ni utvecklat ert arbete med digitala verktyg?

Fördelarna är många, när vi talar om pedagogisk dokumentation. Vi måste börja med att säga att de digitala verktygen, redan för 15 år sedan, började ge oss möjligheter att utveckla dokumentationen och göra den mer tillgänglig och synlig för flera men de viktigaste ”politiska” frågorna just nu är investeringen i fortbildningen av pedagogerna. Att man investerar i utbildning är ett bevis på att samhället värderar lärarollen och lärarna (vilka till största delen är kvinnor i Italien). 

Vilka är de största utmaningar ni har mött i ert arbete med digitala verktyg?

De största utmaningarna för oss är att fortsätta fortbilda oss själva och lärarna kontinuerligt i arbetet med de digitala verktygen, mestadels mjukvaran. När du har lärt dig att arbeta i Pagemaker måste du fortsätta med InDesign. Det är en stor utmaning att hela tiden hålla intresset högt för att gå vidare. 

Vad önskar ni att åhörarna tar med sig från er föreläsning?

Vi hoppas dela idéerna om hur dokumentationen är central i vårt sätt att arbeta i förskolan och att det är en av de viktigaste processerna för att utveckla demokrati inom utbildning. IKT hjälper oss främja denna process. 

Vad vill ni hitta inspiration kring/ vad ser ni fram emot för egen del på SETT 2014?

Eftersom vi kommer från ett annat land (utanför Skandinavien) så är det intressant för oss att få möjligheten att möta det senaste inom arbetet med IKT genom att få ta del av praktiska exempel i en annan kontext. Vi får möjligheter att få syn på nya idéer som vi kan sätta i rörelse och ta med till våra sammanhang, i våra förskolor och i vårt samhälle. 

Om ni skulle ge ett råd till de pedagoger som står i starten av att utveckla sitt arbete med digitala verktyg, vad skulle det vara?

Vi tror inte att vi behöver ge några råd. Vi kan säga att, som i alla processer i förskolan (även gällande IKT) , så är lärande en kollektiv process så det är alltid viktigt att diskutera tillsammans och starta utvecklingen som en grupp, inte som individer. 
Vi tackar Cristian och Simone för intervjun och ser fram emot att höra dem på SETT!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar