10 maj 2014

The most successful givers #sett2014 #settlaggad



SETT 2014 har varit en fantastisk upplevelse. Men så än förra året. Vad berodde det på? I följande två inlägg kommer jag beskriva två framgångsfaktorer så som jag ser det.

Först och främst var det nätverken. SETT blir en plats för nätverkande. Ett plats att sluta upp och dela. Att få möta upp alla dessa lärare som man följt och diskuterat med på Titter och Facebook, att få dela upplevelserna från föreläsningarna,  att se glöden och intresset hos dem allihop och att få dela erfarenheter om verksamheten, både goda och mindre goda gör att man når varandra på andra sätt och lär känna sig själv och verksamheten på andra sätt.

Många tankar om framtiden och nätverkandets möjligheter delades också och jag kan inte mer än säga att jag känner en liten pirrande känsla i magen för hur saker och ting kommer utveckla sig. Jag ser stora saker växa och många kopplingar göras. De gamla hierarkierna, skillnad mellan vilka som "äger" information och de som inte gör det är påväg att brytas ner. Vi är fler och fler som arbetar för att öppna upp, dela och gör det av intresse och engagemang, inte för att någon betalar oss för det. Det finns en hunger hos lärare över hela landet att mötas och att utveckla saker tillsammans. I de nätverk jag ingår i har jag sett ett oerhört tryck. Bokningen av IRL träffarna blir fulla på en dag, FB gruppen Reggio Emilia-inspirerade förskolor och skolor i Väst, som Mats Andersson skapat, har 5400 medlemmar och #fskchatt, som Fredrik aka @skaparn startade på Twitter och deltagandet på Twitter av lärare har exploderat.

Styrkan i nätverken är enorm. Det sjuder och bubblar och ibland känns det som det kommer eller kanske rent av har kokat över. Fast här i meningen att det som bubblat över kanten nu når alla som vill vara nära. De som försöker konservera eller ta monopol har snart inget att hämta. Delandet bryter sig loss, det tar sig ut och det bästa med det är att vi alla behöver förstå att det hänger inte på någon annan, det hänger på dig. Det är du som har möjligheten att ta kontakt att sträcka ut handen att dela dina erfarenheter och att bygga med oss andra som börjat. Gör det! Bara gör det!

#delaRE

(Å när jag ser vad jag skrivit är det just detta som också påverkar hela utbildningssystemet. De digitala verktygen har varit vår väg. Det är de som har fört oss närmare varandra och det är de möjligheter vi ser där som också kommer ge oss den plattform som vi behöver. )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar