11 maj 2011

Så läraryrket är det enda yrke där man inte behöver visa vad det är man gör?

En godtycklig och småaktig diskussion tar form på Twitter bland lärare. Nu diskuteras vilka ämnen som är svårast att lära ut och vilka som ska få högst lön baserat på detta.

Ämneskunskapen i sig är inte svårigheten utan kompetensen att skapa förutsättningar för lärande. Lärarkåren måste en gång för alla visa hur viktigt läraryrket är och vad det är vi gör i utbildningssystemet som gör våra barn och unga redo att möta samhället som medborgare. Läge har lärarna stängt dörren om sig och betygen har varit det som har visat om lärarna gjort ett gott jobb. Nu när betygen dalar och fler och fler inte blir godkända så blir detta naturligtvis lärarnas "fel". Vad exakt som gör att det har blivit så här finns många diskussioner omkring (där jag tror att det handlar om att eleverna inte finner skolan meningsfull och därför inte kan motivera sig tillräckligt) och det blir lätt för "alla" att ta del eftersom alla "minsann har gått i skolan".
Hur kunde lärarna då ha motverkat detta?

I förskolan får vi ofta höra," - I er verksamhet handlar det ju mycket om omvårdnad och inte så mycket om lärande." Barnen leker ju bara och vi tar hand om dem, eller hur? Trötta på denna uppfattning och på samhällets förgivettagande av förskolan så har vi gjort det till en uppgift att synliggöra verksamheten tillsammans i förskolan och genom den också barnen och deras röster i samhället.

Hur har vi gjort detta?
Genom att informera och utbilda föräldrar om/i förskolans läroplan, låta dem gå i dialog kring det innehåll vi presenterar, göra dem delaktiga i våra projekt genom deras tankar om det vi väljer att fokusera på eller då vi söker expertis eller behöver hjälp med praktiska saker. Vi gör också vår dokumenation om verksamheten ständigt tillgänglig för föräldrarna.

Genom att bjuda in i verksamheten,  visa och berätta om den för politiker, skolan, andra förskolor, människor med expertkunskap från andra yrkeskategorier ex en arkitekt som är delaktig i projektet.

Genom att synliggöra verksamheten med hjälp av dokumentation, ha utställningar på biblioteket, skapa en profesionell profil utåt, skapat nätverk över hela stadsdelen och i regionen med andra lärare.

Så har vi börjat få vår människorna i vår stadsdel att förstå vad förskolan kan och gör.

2 kommentarer:

  1. Får vem som helst komma till din förskola om man anmäler sig i förväg?

    Jag gillar (förslaget till) den här öppenheten.

    SvaraRadera
  2. Ja det får man :) Våra barn är väldigt vana vid att det kommer folk och de berättar gärna om sin förskola.

    Ja, jag tror att öppenheten är viktig!

    SvaraRadera