De medverkande föreläsarna tar i år upp det viktiga och svåra arbetet med systemtatisk kvalitetsarbete genom att fånga upp avgörande aspekter i verksamheten. De presenterar konferensen så här;
Systematiskt kvalitetsarbete – ordet på allas läppar. Hur går man från bra kvalitet till bättre och bäst? På Förskolans rikskonferens 2014 vänder och vrider vi på den frågan genom att fånga upp avgörande aspekter av verksamheten. Du får strategier för att organisera en förskola där alla barns skapande ges mening och är på riktigt. En viktig del av programmet handlar om hur förskolan sätter gränser för barns utrymme att vara aktiva, ifrågasättande och könsöverskridande. Framstående föreläsare problematiserar vad som måste till för att alla barn ska få tillgång till lekens kraft. KÄLLA
Många viktiga och intressanta föreläsare ska föreläsa där bland andra Klara Dolk som skrivit den uppmärksammade och diskuterade boken Bångstyriga barn- makt, normer och demokrati i förskolan där diskursen kring barns delaktighet i förskolan plockas isär och granskas och Ann-Christina Vallberg Roth som är en av Sveriges ledande forskare inom dokumentation och bedömning i förskolan. Hon presenterar transformativ bedömning som ett alternativ för kritisk reflektion av det egna sättet att dokumentera och bedöma.
Där finns också en hel hög med annat intressant innehåll som du hittar HÄR.
För egen del ser jag också fram emot att träffa min twitterkollega Martina Lundström som driver Lektionsbanken för förskolan och lyssna till hennes föreläsning Lektioner i förskolan- tankemässigt återvändsgränd eller förskolepedagogisk möjlighet?
Under konferensen kommer jag twittra och blogga om föreläsningarna så du ser mig säkert med datorn i knät. Kom och säg hej om du ska dit. Ska du?
bild från programmet Lärarfortbildning AB |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar