18 apr. 2013

Lunchade med Växthuset #SETT 2013


Hela SETT-mässan har varit galet full för min del. Igår hann jag inte ens sätta i mig lite lunch för att föreläsningarna i M5 var helt fulla! Många pedagoger som var intresserade av inriktning förskolan kände säkert detsamma. Idag hade jag i förväg förberett att bli upplockad av mina fina vänner från Växthuset så lunchen var redan bokad och klar :) 

Jag var såklart nyfiken på vad som hade hänt sen vi sågs sist och vad de hade tänkt och gjort tillsammans. De var eniga om att vårt möte hade satt igång många tankar hos dem och fått dem att agera så fort det gick. Lisa sa att hon tyckte att jag inte hade gett några svar men satt igång deras egna processer och fått dem att tänka om sitt eget och vad som hindrade dem från att sätta igång. Vad behövde de, hur skulle de organisera sig? Carolina och Lisa fick uppdraget att verka för mötesplatsen Torget. De har fått reflektera tillsammans och utveckla idéer för torget. Växthuset upplever att den största effekten av att de har fått till sitt torg är att mötena mellan barnen (och pedagoger-barn, pedagoger-pedagoger också antar jag) har ökat. Barnen möter varandra över avdelningarna och upptäcker erövrar tillsammans. Torget knyter ihop! För mig blir mötet med Växthusets tankar ytterligare en ingång hur viktigt delandet är och hur organisationen (formen) kan delas för att hitta vägar för den egna verksamheten. 

Det var ett kärt återseende och vi lyfte tillsammans vikten av att mötas och få en annan inblick i sin verksamhet. Tack Växthuset!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar