14 juni 2011

Att bygga pedagogisk miljö del 1

”Barnen är inte på ett speciellt sätt, de blir, på olika sätt i relation till de möjligheter och normer som de olika miljöerna och aktiviteterna utgör.”
Ur ”Pedagogiska miljöer och barns subjektskapande”
av Elisabeth Nordin- Hultman

"Förskolan är en av de platser där sökandet efter livets och framtidens mening äger rum"Loris Malaguzzi
 
Hur skapar man då en förskola som är en mötesplats och en plats för utforskandeför de som verkar där?
Jag har tänkt mycket, ensam och tillsammans med kollegor, läst mycket litteratur, gått på föreläsningar, studiebesök och fortbildningar. I någon slags sammanställning av det jag erfarit i arbetet med pedagogisk miljö har jag (just nu, allt är föränderligt;) dragit några slutsatser, eller det är väl egentligen ett uppställande av hypoteser, som jag tänker försöka arbeta efter. Jag delar dessa med er för att vi ska tänka tillsammans och för att ni ska kunna använda er av dem för att driva utvecklingsarbete när det gäller pedagogisk miljö på era förskolor.
 
Jag tänker på något sätt att allting hänger ihop och är beroende av varandra. Jag tänker att det finns tre delar som måste fungerar för att utveckla en verksamhet som är meningsfull. Det är pedagogens förhållningssätt, den pedagogiska miljön och pedagogisk dokumentation.
 
I dessa kommande inlägg ska jag försöka ge en grund till hur man kan börja tänka kring pedagogisk miljö. Miljön är det konkreta, där det händer, där vi pedagoger och barnen är aktiva. Jag tror att mycket står och faller med hur man har tänkt om/kring miljön. Jag tänker att miljön måste vara en utgångspunkt för verksamheten. Miljön är en levande organism som andas de värden som verksamheten står på.
 


Allting startar i grundsynen; Det kompetenta barnet. Vad tänker vi vuxna om barn? Vad har vi för barnsyn? Det som vi tror att barn klarar av eller kan utmanas i visar vad vi tänker om barn. Hur tar vi vår roll tillsammans med barnen? Är det "frökens show", tidsfördriv eller är det nyfikna vuxna som arbetar tillsammans med nyfikna barn? Denna grundsyn ger ett sätt att arbeta på, ett sätt att erbjuda ett sät att se på vad det är barnen gör. Diskutera detta ingående. Diskuterar också kunskapssynen. Försöka att komma till någon slags konsensus. Använda läroplanen och knyt till teorier och forskning. Detta är ett arbete som aldrig får avstanna utan hela tiden måste vara aktuellt och i progression.
 
Steg nummer två är att utvärdera miljön. Är den miljön som man skapat en miljö där barnet kan vara kompetent? Stödjer miljön barnets utforskande utifrån vad man tänkt om hur kunskap bildas? Vad kan barnet utforska-erfara i miljön? Är det material de möbler vi valt det bästa val vi kan göra för barnens utforskande? Låter vi barnen vara självständiga eller hindrar vi dem för att det är bekvämt för oss?
 
När vi börjar tänka så här så öppnar sig nya möjligheter för barnen (och för pedagogerna också). Då utvärderar vi den miljö vi har och det förhållningssätt vi har. Vi ska våga titta på det vi gör och granska det noga. Det är vår skyldighet att veta vad det är vi erbjuder och varför. Det är också här vi får syn på alla delar som vi ska erbjuda och hur de kan te sig i miljön. Detta är ett mycket spännanade arbete som ger djup och mening till förskolans fysiska form och innehåll.
 
Hur har ni tänkt om er pedagogiska miljö?
Kommentera gärna eller maila till Kullerbyttan; till.kullerbyttan@live.se

4 kommentarer:

  1. Men så bra skrivet, mina tankar har du fångat i dit sätt att skriva ner det. Vi jobbar jättemycket med detta och en stor stötesten är allt utbyte av pedagogisk personal. Det är svårt att få ett grundtänk , när personalen blir utbytt och tankarna inte finns från början. Vi /jag vill jobba på detta utforskande sätt du beskriver och känner att det är det rätta för barnen.

    SvaraRadera
  2. Camilla :) Vad roligt att du känner att jag kunde formulera det för dig, ibland är det inte så lätt att beskriva vad man tänker.

    Det är svårt när man känner att man måste "börja om" hela tiden. Något som kan hjälpa är att försöka hitta ett material som tar upp grundtankar och exempel på hur man arbetar och se till att introducera ny personal ordentligt. Kanske att den som ska börja (om man har möjlighet) få gå brevid någon som redan arbetar på förskolan. Detta för att få i uppgift att se förhållningssätt och bemötande. Detta blir också en fortbildning för personalen som då får beskriva och berätta om verksamheten. Mentorer är viktiga vid nyanställning så att alla kommer på samma plattform :)

    SvaraRadera
  3. Glöm inte den snabbare och mindre enheten: ´situationer´. En miljö består av vissa typer av situationer, en kultur av vissa miljöer.

    Kultur
    Miljö
    Situation
    (Stimulus)

    SvaraRadera
  4. Givetvis Bertil :) Min serie är inte riktigt klar här, det kommer en tredje del också. Den del kommer att handla om stationerna (där situationerna tar plats?!) och deras utforming för att utmana till lärande samt ett försök till en beskrivning konkret (men ändå fiktiv) händelse för att analysera pedagogens påverkan på situationerna som uppkommer.
    Läs vidare Bertil och fudnera gärna tillsammans emd mig!

    SvaraRadera