29 mars 2014

Intervjuserie #SETT2014 Tobias Gyllensävärd

Näst på tur i intervjuserien inför #SETT2014 är Tobias Gyllensvärd. Tobias föreläste förra året också men p.g.a. det höga trycket och att jag suttit ”fast” i M5 hela dagen och inte ätit lunch så hörde jag inte honom då. Därför ska det bli extra intressant att ta del av hans tankar i år. Tobias är utbildad lärare inom medier, kommunikation och lärande. Han arbetar som IKT- och utvecklingsledare i Nacka och fokuserar på integrera modern teknik i verksamheten på ett kreativt och innovativt sätt. Nu ska vi höra vad Tobias tänker om sin medverkan under SETT 2014. 


Hur känner du inför din medverkan som föreläsare på SETT 2014?
Jag känner mig laddad! Jag har varit föräldraledig under hösten och började arbeta igen i februari- startat lite nya projekt som jag hoppas kunna dela med mig av. Det var ett väldigt stort tryck förra året och många fick ej plats, i år har vi större sal så vi har större möjlighet att nå ut till alla intresserade.

Vad är de största fördelarna du har erfarit i verksamheten när ni utvecklat ert arbete med digitala verktyg?
För pedagogerna har det varit en stor vinning tidsmässigt, då de kan dokumentera en läroprocess på en gång när den händer och reflektera tillsammans med barnen.
Tack vara iPadens enkelhet har även de ”teknikrädda” pedagogerna kunnat anamma detta verktyg. För barnen handlar det om att kunna inspirera och berika lärandet med hjälpa av tekniken och ge dem verktyg att kunna förstå den värld vi lever i.

Vilka är de största utmaningar du har mött i ditt arbete med digitala verktyg sen förra året?
Det är nog fortfarande att få alla att förstå vikten av att ha en pedagogisk plan för alla aktiviteter som sker med iPads. Vad ska ni göra? Varför? Hur kopplas det till lpfö/98?


Vad önskar du att åhörarna tar med sig från din/er föreläsning?
Jag hoppas de får inspiration kring hur man kan använda tekniken kreativt i verksamheten, att man inte bara behöver jaga efter nya appar utan använda iPaden till ett pedagogiskt verktyg.

Vad vill du hitta inspiration kring/ vad ser du fram emot för egen del på SETT 2014?
Jag planerar att gå på några föreläsningar, samt hinna prata med andra likasinnade pedagoger.

Om du skulle ge ett råd till de pedagoger som står i starten av att utveckla sitt arbete med digitala verktyg, vad skulle det vara?
Hitta något som intresserar dig, börja fördjupa dig i detta och tänkt till hur du skulle kunna göra en pedagogisk aktivitet av detta. Om du brinner för något smittar det av sig på barnen.
Inspirerande pedagog är lika med intresserade barn. Men en viktig sak man inte får glömma är att samlära, pedagoger och barn lär tillsammans.

Vi tackar Tobias för hans medverkan och ser fram emot att höra honom under Settdagarna. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar