Det var ett tag sen hon var ute nu. Förra terminen, fem veckor. I oktober och november har jag för mig att det var. En fantastisk period där vi arbetade sida vid sida och där jag plötsligt hade någon som ständigt gick bredvid mig, reflekterade med mig, kunde ställa en massa frågor, gå in med sin kunskap från universitet och såklart söka stöd och hjälp när det behövdes. En reflekterande människa som sög i sig som en svamp, antog utmaningar och stoppade sin nyfikna näsa i allt som kunde tänkas. Vilken reflektion det blir i arbetslaget och vilken kick för oss alla! Förutom detta var hon såklart en mycket fin resurs med barnen. En lyssnande och omtänksam pedagog som var lyhörd för barnens tankar och önskningar.
Gissa om vi var glada när hon kom tillbaka förra fredagen. Sen var ju problemet att jag blev sjuk en hel vecka då. Ledsam för mig men mina fina kollegor tog henne under vingarna och gjorde allt som jag skulle gjort. Lite avis nästan. Nu är vi alla fall tillsammans igen och idag tittade vi på hennes självvärdering. Svår sak, att göra en självvärdering. Hur ofta gör ni det gott folk? Hon gjorde självvärderingen utifrån de mål som skulle fokuseras särskilt i denna sista VFU-kurs. Här är de om du är intresserad.
Redogöra för hur
vetenskaplig grund och
beprövad erfarenhet ligger
till grund för
yrkesutövningen.
Visa sådana
förskoledidaktiska och
ämnesdidaktiska
kunskaper som krävs för
yrkesutövningen
Visa kännedom om
relationen mellan
vetenskaplig grund och
beprövad erfarenhet och
dess betydelse för
yrkesutövningen
Visa sådan kunskap om
barns utveckling, lärande,
behov och förutsättningar
som krävs för
yrkesutövningen
Visa kunskap om och
förståelse för sociala
relationer,
konflikthantering och
ledarskap
Visa fördjupad förmåga att
möta barnens behov av
omsorg och att skapa
förutsättningar, inbegripet
genom lek och skapande
verksamhet, för alla barn att
lära och utvecklas
Visa förmåga att kritiskt och
självständigt tillvarata,
systematisera och reflektera
över egna och andras
erfarenheter samt relevanta
forskningsresultat för att
därigenom bidra till
utvecklingen av
yrkesverksamheten och
kunskapsutvecklingen
inom yrkesområdet
Visa förmåga att ta tillvara
barns kunskaper och
erfarenheter för att
stimulera varje barns
lärande och utveckling
Visa förmåga att
självständigt och
tillsammans med andra i
den dagliga pedagogiska
verksamheten planera,
genomföra, utvärdera och
utveckla undervisning och
den pedagogiska
verksamheten i övrigt i
syfte att på bästa sätt
stimulera varje barns
lärande och utveckling
Visa förmåga att förebygga
och motverka
diskriminering och annan
kränkande behandling av
barn
Visa förmåga att beakta,
kommunicera och förankra
ett jämställdhets- och
jämlikhetsperspektiv i den
pedagogiska verksamheten
Visa kommunikativ
förmåga i lyssnande,
talande och skrivande till
stöd för den pedagogiska
verksamheten
Visa förmåga att i den
pedagogiska verksamheten
tillägna sig färdigheter som
är värdefulla för
yrkesutövningen
Utifrån uppdraget visa
självkännedom och
empatisk förmåga
Visa förmåga till ett
professionellt
förhållningssätt gentemot
barn och deras
vårdnadshavare
Lite att bita i där men det klarar vi tillsammans. Ofta handlar det om att får konkreta exempel på vad det kan innebära, hur det kan se ut. Det gick vi igenom idag. Efter det tror jag det lättade lite för henne.
Jag ser fram emot denna sista VFU-period. Det ska bli spännande att följa utvecklingen och att se henne växa. Tjoho!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar