23 feb. 2014

En höst med fokus på transparans och en gemensam plattform

Under hösten har samordnargruppens största uppdrag tillsammans med ledningen varit att föra samma hela vårt område, öppna upp och dela goda erfarenheter och skapa en gemensam plattform. Ledningen har arbetat för att rent fysiskt föra samman pedagogerna i området genom att ägna varje APT och varje Utvecklingsmöte tillsammans allihop (likaså studiedagar) och skapat lärgrupper med pedagoger från olika förskolor. Här har vår gemensamma värdegrund diskuterats under hela hösten och en Likabehandlingsplan formulerats. Något som vi har stått utan så länge jag har arbetat i området. Inte bra! Nu har vi i alla fall en genomarbetad, verklighetsförankrad Likabehandlingsplan som alla pedagoger varit delaktiga i, där barnens upplevelser och berättelser har varit i fokus och föräldrarnas tankar om likabehandling har fått plats. Nu ska de ut på remiss till föräldrarna innan vi ror den i hamn. 

Vad lämnar vi för spår i förskolan?

Arbetet med samordnare som en länk mellan ledning och förskolor har fungerat väl. Vi är fyra stycken samordnare, en från varje förskola i vår enhet. Förut hade vi en liknande position som kallades lagledare men vi hade ingen tid utanför vårt arbete som pedagoger att träffas, diskutera, sprida och samla. Nu har vi sex timmar/vecka för att göra detta. Detta gör att vi kan ta vidare våra kollegors tankar och önskningar och ge tillbaka till dem. Just nu håller vi på att formulera gemensamma riktlinjer för arbetet med digitala verktyg. För ett år sedan slängde man ut Ipads till alla förskolor men ingen fortbildning, inge gemensam plattform, inga diskussioner. Nu har vi startat i våra kollegors tankar och önskningar kring de digitala verktygen och framarbetat riktlinjer och arbetar på en fortbildningsplan. En del av den fortbildningsplanen är att några av oss kommer delta i föreläsningen Digitala Småbarn i Göteborg som arrangeras av Reggio Emilia institutet den 11 mars där Markus Bergenord och Maria Fabien föreläser.

Alldeles nyligen har vi också förändrat vår mötesstruktur/innehåll. Vi har nu på alla förskolor samma kvällar och samma struktur; husmöte-pedagogisk innehåll, APT- praktiska saker som gäller organisation, arbetsmiljö, pengar, facklig tid och utvecklingsmöte där vi fortbildar oss och sitter i lärgrupper. Mötena ligger varje måndag mellan 16.30 och 18.00. Ett APT i månaden och två utvecklingsmöten/termin (dessa är längre). Pedagogerna är ansvariga för att skapa innehåll till Husmöte och APT genom att maila frågor/diskussionsområden till samordnarna senaste fredag veckan före. Samordnarna ansvarar sedan  för att skapa en mötesordning varje fredag och skicka ut den och pedagogerna ansvarar för att läsa igenom och tänka till under måndagens gemensamma reflektionen.

På husmötena startar vi med 30 min pedagogisk dokumentation där en av avdelningarna delar med sig av något de dokumenterat- bilder eller en filmsnutt- det viktiga är att det är råmaterial som vi sedan tillsammans kan tänka om. Ibland kan det hända att man som pedagog har ett speciellt fokus man vill lyfta eller så tittar vi och ser vad vi hittar. Det som är viktigt är att vi tillsammans får flera ögon på vad barnen gör och hjälps åt att hitta ingångar och tankar för vidare arbete. Detta sätt hjälper oss också att känna till de olika projekt som pågår över huset så vi kan korsbefrukta och ta hjälp och inspiration av varandra. 

På utvecklings mötena samlar vi hela området och fortbildar oss inom områden som kommit ur utvärderingarna, den gemensamma pedagogiska plattform vi skapar och de riktlinjer vi har från ledning. Här är lärgrupperna en bas där vi ska kunna diskutera och reflektera tillsammans. Samordnarna har ansvar för att skapa innehåll utifrån pedagogernas tankar och ledningens riktlinjer för de pedagogiska arbetet. här bildar vi gemensamt pedagogisk fokus och skapar vår gemensamma plattform. Arbetet i de fasta lärgrupperna är mycket uppskattat då man lär känna varandra, blev medveten om hur de olika verksamheterna fungerar, får inblick i andra pedagogers reflektioner och får stöta och blöta tillsammans. 

Det som är så bra nu är att vi alltid har samma typ av möte på måndagar på alla förskolorna. Detta gör att vi samordnare snabbare kan samla och gå vidare med de saker som vi i området vill utveckla tillsammans. Förut kunde det dröja tre veckor innan ett av husen hade möte. Tiden gick och vi stod och stampa. Saken med att hela tiden göra våra kollegor delaktiga i vad som sker, hur deras tankar tas vidare och hur vi samlar och organiserar är oerhört viktig för att ha en platt organisation och utesluta hierarkiska strukturer. Ingen ska jobba över någon annans huvud utan alla ska vara delaktiga och veta hur saker fortskrider. Samordnarna ska vara pedagogernas öron, ögon och händer vid den pedagogiska utvecklingen. 

Under vårterminen arbetar vi också för att införa lång måndag. Där den som är tidig kl 14.00 går på Pedagogisk forum mellan 14.00 och 16.00. Då är tanken att vi ska mötas över området och arbeta med olika pedagogiska frågor, fortbilda oss, diskutera och nätverka. Detta tänker jag hade gett en ordentlig skjuts till en gemensam pedagogisk plattform och så småningom utbyggandet av våra nätverk. Allt detta (hoppas jag) ska grundas i arbetet med pedagogisk dokumentation så att "pratandet" blir kopplat till "görandet" och inte bara en massa ord. "Hur ser det ut när du gör det? "

Att skapa organisation för lärande och växande - för barn och vuxna

1 kommentar:

  1. Den nya organisationen låter ju jättespännande! Vad roligt att ni nått till en sådan knutpunkt att samla ihop alla pedagogers tankar och lyfta den pedagogiska kvalitet ytterligare!

    SvaraRadera