Idag hade jag förmånen att närvara på min students praxisseminarium på universitetet. Det behandlade studenternas dokumentation från den gångna VFU-perioden med fokus i de etiska aspekterna kring dokumentationen samt hur den blir ett verktyg för verksamheten.
Varje student hade dokumentation med sig från verksamheten några med filmer andra med text och bilder. Tillsammans delade de sedan sina erfarenheter. Jag tänker att det är en väldigt bra form. Det är så vi arbetar. Vi delar och tänker tillsammans i teamen och även i större sammanhang som lärgrupper, vid APT:n och utvecklingsmöten. Det är en form som studenterna ska vara vana vid när de kommer ut.
Studenterna hade flera kloka ingångar. De visade hur de hade blivit mer medvetna om vad barnen gjorde och vilket lärande som fanns i det som barnen gjorde när de dokumenterat medvetet. De diskuterade hur miljöerna påverkar barnens val, hur pedagogernas tankar möter barnens och hur det ibland krockar och vad dokumentationen kan ge pedagogerna tankar om hur de kan utveckla. De diskuterade också hur dokumentationen skulle kunna användas mer av barnen, ges tillbaka till dem, ägas av dem. En mycket viktig aspekt tänker jag.
Vi pratade om hur större delen av den dokumentation de såg ute på sina VFU-platser inte användes i reflektionen. Pedagogerna sa att tiden inte fanns att bearbeta dokumentationen. Jag tänker att när vi utforskar hur det är att dokumentera så drunknar vi först i bilder, filmer och texter och vi vet inte riktigt vad vi ska göra med dem, vi har inte tid att organisera dem. Snart upptäcker vi att de inte får någon betydelse för verksamheten. Vi riktar då oss mot ett dokumentationsfokus. Vad ska vi dokumentera? Hur kan dokumentationen utveckla det vi gör tillsammans? Hur kan barnen få dokumentationen som ett arbetsverktyg?
Min student lyfte hur on sett och varit med i hur vi arbetar med att låta barnen själva dokumentera, hantera bilder och filmer, hur vi projicerar dokumentationen för att barnens ska kunna diskutera och tänka kring det de har gjort. Vad händer i mötet mellan barnen och dokumentationen?
Studenterna var medvetna, fulla med tankar och kopplade sin litteratur till det de upplevt i verksamheterna. Mycket spännande att ta del av och hoppfullt för förskolan!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar