Våra projektområden börjar ta form. Det ser ut att bli LJUD inne hos 3åringarna. Hur låter det? Vad låter? Hur kan vi låta? Projektet kommer ur barnens vilja att skapa ljud, att pröva dem och också ur hur vi har observerat att de engagerar sig i ljud och musik, att det är något de samlas kring, något som samlar dem oavsett intresse eller relation. Syftet är att skärpa barnens uppmärksamhet mot ljud och dess olikheter. Volym, klang, resonans, ekon...ja vad det nu kan bli....Pedagogernas tanke är att bygga upp ett rum där vi tillsammans samlar ljud (sätt att göra ljud). För att starta detta tänker vi att barnen ska få i uppdrag att ta med varsitt ljud. Utifrån detta vill vi sedan söka barnens fokus och intresse.
På torget kommer detta kopplas till RÖRELSE-kropp, något som barnen har visat är en självklarthet. Hur kopplas ljud till kropp/rörelse? Hur blir vi när det låter? Hur kan man utforska sin egen kropps uttyck, få möjlighet att se andras utryck, bli medveten om rörelsens kraft, riktning, tid?
Idag har jag och en kollega, som ett vidare utforskande med barnen, utgått från hennes upplevelse med några barn där de tillsammans sökt efter musik på youtube och rört sig/dansat till den. Denna gång tog vi med barnen upp till projektorn och koppla ihop datorn till den.
Vi pedagoger är också intresserade av hur olika ljud- ljudkulisser påverkar barnen. Detta är något vi vill undersöka i alla delar av verksamheten. Hur skapas stämning och förväntning med hjälp av ljud/musik?
Samtidigt finns det också spår av LJUS-FÄRG-GENOMSKINLIGHET på torget. Något som kanske också kan locka tvååringarna som just fått besök av en OH-apparat inne på sin hemvist.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar