21 maj 2012

Atelierista- Konst är lika med kommunikation

Vi fick i uppgift på Atelieristan att beskriva hur man kan arbeta med barn i konstprojekt. Jag funderade länge på vad frågan innebar. Att arbeta med konstprojekt. Vad är ett konstprojekt? Behöver ett konstprojekt innehålla en konstbild, och vad är i så fall en konstbild? Jag tolkar frågan utifrån den tanke jag har om kost, att det är kommunikation-dialog via olika uttrycksformer.



Min upplevelse av vad konsten kan ha för betydelse och för roll integrerad i arbetet i förskolan är som igångsättare och inspirerare men också som föremål för utforskande gällande teknik, färger, känslor, berättande m.m. Bilderna, teater, musik, statyer, ljus-ljud upplevelser (eller vad det nu kan vara) kan också ge mig som pedagog en ingång till vad barnen uppmärksammar, hur de ser, vad som intresserar dem. Estetiska läroprocesser ger sedan djup till att bygga sin förståelse för hur kommunicerande kan ta form och utforskas på många olika sätt.

Barn (människor) sätter alltid sig själva i relation till det som möter dem. I ett möte med Götaplatsen i Göteborg hade den lilla barngrupp som jag utforskade med många frågor om vilka statyerna var, varför Poseidon hade en fisk i handen, varför han var naken (det var jätteroligt), hur långt man kunde se från konstmusseéts trappa o.s.v. De visade mig ornament och mönster på byggnader som jag aldrig hade uppmärksammat och deras kroppar utforskade avstånd, former och lägen i alla trappor, i cirklar runt fontänen, i hopp på plattor. Barnen hittade och skissade olika mönster som de hitta och tog med hem till förskolan.





I detta projekt, som kom att handla om mönster och former, erbjöds sedan som komplement t.ex. bilder från Gaudis fantasifulla byggnader och kombinerade med matererial som var liknande i färger och former.

I arbetet med projektet "När kommer dinosaurierna tillbaka"som kom ur en 5 årings fråga, använde vi mycket olika typer av bilder på olika sorters dinosaurier. Projektet pågick under ett helt år. På många sätt utforskade barnen dinosaurierna och deras livsödé. Barnen valde ex. att skapa sina egna dinosaurier genom att rita en egen dinosaurie eller att rita en av de som fanns på bilderna. I ett utforskande av storlek förde barnen över sina målningar till OH-papper som lade på OH:n och hjälptes sedan åt att återskapa dinosaurierna på stora papper på väggen. Barnen använde också bilderna för att skapa sina egna dinosaueier i lera och play-dough. De jämförde de olika bilderna på dinosaurierna och blev mycket uppmärksamma på hur olika former på sköldar, huvuden, klor m.m. utgjorde kännetecknen för de olika dinosaurierna. Alla barnens dinosaurier fick sina egna historier kopplat till bilderna av dem. Projektet inspirerades också av musikteatern Markattas musikföreställningar Rymdhäxorna (som vi hade på cd och lyssnade ofta). Dinosaurierias död kopplades med metoriterna till rymden. Historien och musiken blev en ingång att tänka och skapa om rymden, planter, månar m.m.


Alla exempel ovan kopplar upplevelser av bilder, arkitektur, skulptur eller vad det nu kan vara för konstuttryck, till kommunikation. Barnen visar tydligt att berättelsen (kommunikationen-uttrycket) är kopplad till konsten och de hittar sina egna historier genom att relatera, fantisera, konstruera utifrån upplevelsen. Det finns outgrundliga möjligheter att arbeta med konstprojekt i förskolan. För mig är det viktigt att kostprojekten alltid grundas i meningsskapandet hos barnen och i en tanke om att uppmärksamma och gå i dialog. Det som kan vara extra intressant tycker jag är när man kan arbeta med de bilder som barnen omges av dagligen genom media, böcker, spel m.m.. Att plocka in barnens egna livsvärldar och de bilder som finns där. Detta vill jag utforska mera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar