Var på föreläsning med kloka Gunilla Dahlberg som är professor i pedagogik vid Barn- och ungdomsvetenskapliga instutitionen vid Stockholms universitet, i måndags. Föreläsningen hette Det kompetenta barnet- tankar krring den reviderade läroplanen. Gunilla har medverket vid revideringen av läroplanen och sitter med Jan Björklund och resonerar kring hur man ska formulera sig. Det tycker jag känns väldigt tryggt, att hon är där så Janne inte spårar ur ;)
Gunilla tog upp många intressanta saker och jag kände igen mycket av dokumentationen bl.a. från Skarpnäck och deras projekt "Rådjurets återfödelse till toner av mögelmusik". Inspirerande och tankeväckande. Jag ska skriva mer om det men måste beta av lite del för del.
Dagen efter var Cristian Fabbi i Lerum och föreläste. Jag kunde tyvärr inte medverka men en kollega till mig var där och förundrades över hans sätt att formulera sina tankar och hans mycket nogranna analyser av arbetet med barn och lärande i Bassa Reggiana. Föreläsningen hade varit mycket intressant och lärorik.
Båda två tog upp en sak som jag har funderat på ett tag. Ni vet hur jag pratar mycket om att förskolan skall vara inbjudande, tilltalande, att den ska ha ett värde för alla som kommer i kontakt med den. Både Cristian och Gunilla tog upp entrén som förskolans första möjlighet att identifiera sig. Gunilla pratade om en förskola där hon varit som såg ut som många förskolor gör; en hall med en massa skor på väggen, torkskåp och anslagstavlor med infobrev och listor på vad föräldrarna ska komma ihåg. Hon hade ifrågasatt vilken bild man ger av förskolan som plats när man möts av en entré som inte talar om det som pågår där. Cristian talade om förskolans ID-kort, att entrérna är en möjlighet att informera om förskolan, om dess historia om projekten som pågår.
Jag stegade ut i vår entrée idag. Oj oj oj, där finns en del att göra. Vad möts man av där? Jo fyra torkskåp, tre långa hängare för kläder (varav bara en används), helt fullt med kläder som "kommit bort"och så ser man rakt in i en toalett med ett skötbord. Hmm....ska hålla er uppdaterade om processen :)
Hur har ni det i er förskola? Kan man se vad ni gör bara genom att gå in i entrén?
Åh du deltog på Gunillas föreläsning, hon föreläste på vår studiedag så jag hade inte möjlighet att närvara... Låter intressant och som du skriver, bra att hon är närvarande så inte ".. Janne spårar ur...". Där emot hade jag den förträffliga möjligheten att gå på Fabbis seminarium i Kungälv. Han väckte så mycket tankar och med sitt briljanta sätt att lyckas fånga oss alla med sin närvaro - jag håller nog på att "landa" lite fortfarande. Dessutom var det väldigt givande att få en lite pratstund under kaffe fikat om våra bloggar osv.
SvaraRaderasarah (make my dream come true)
Va roligt Sara! Ja jag vet hur han kan utmana en att tänka vidare och större för att utveckla sina tankar. Jag deltog när han föreläste för Reggio-nätverket Kalejdoskop i Göteborg i våras, metakognition och pedagogisk reflektion. Det var mycket spännande och en verkligt fördjupad diskussion eftersom han redan föreläst på pedagogistautbildningen under två dagar. Det snurrade i mitt huvud ett bra tag efteråt och gör fortfarande när jag återgår till tankebanorna :) Inspirerande!
SvaraRadera