13 apr. 2011

Att tänka om det man tänker

Ibland är det så värdefullt att få prata lite med en kollega om hur man tänker. Har haft flera sådana diskussioner idag och blir lite klokare för varje gång. När man sätter ord på det som snurrar runt i huvudet förstår man själv vad det är man tänker. När detta sedan får falla ner på någon som också tänker fast på andra saker så kan man liksom göra tankarna synliga och faktiskt få veta inte bara vad den andre tänker utan också hur man själv tänker.

Jag har funderat mycket på hur jag som pedagog synliggör mina sätt att tänka och mina sätt att angripa pedagogiska dilemman. Jag är en sådan person som gärna skriver ner, ritar upp, gör tankekartor, flödesscheman, arbetar med bilder, allt för att synliggöra för mig själv (och för andra) hur och vad jag tänker.
Jag tror att det är viktigt att synliggöra sina egna tankeprocesser för att veta vad man "hamnar i", för att kunna leta sig in på nya spår och för att kunna ta vara på det som är värdefullt- det som fungerar väl.

Nästa onsdag ska Cristian Fabbi från Bassa Reggiana (pedagogisk samordnare,
 i Bassa Reggiana, tror jag det var) föreläsa för Kalejdoskop- RE nätverket i Göteborg om Metakognition. Att reflektera över sina egna tankeprocesser och det sätt man tänker på. Detta ska bli mycket intressant. Jag kommer säkert skriva hyllmeter om det sen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar