28 okt. 2010

Matmatematik


I en hel vecka nu har samtalen kring matbordet med barnen handlat om matematik. Det börjar nästan alltid med att barnen tittar i glasen och ser vilka siffror de fått. De hjälps åt att tyda tiotalen och entalen och vad det blir när de står brevid varandra. Sen plussar de ihop dem och funderar kring hundratal, tiotal och ental. De har klurat ut att man kan ta tiotalen eller hundratalens första siffra och plussa dem med varandra och sen bara lägga på nollorna, så nu vet de vad 200+200 blir osv. De delar upp allt från krutonger till gurkbitar imellans sig och funderar hur många de kan ta beroende på hur många de är. Idag räknade vi till tjugo på engelska. Hmm..undra vad de ska göra i ettan?

1 kommentar:

  1. Bra fråga. Häromdagen hade jag vid bordet en 2-åring som åt/bet i smörgåsen först en triangel och sedan en cirkel enligt hennes påstående. Och sant var det om man blundade för några oregelbundna bitmärke.

    Allt jag hoppas är att matte forsätter att vara lika roligt i skolan för våra barn som den är nu på förskolan.

    SvaraRadera