Idag var det möte med miljögruppen och vi diskuterade utetorgen på båda förskolorna. Inspirerades av studiebesök och föreläsningar och funderade vidare kring vad som vad som funkar och vad som inte funkar hos oss just nu. Kom fram till att en tydlig plan för utemiljön måste till och sedan ett förslag på uppdelning av ansvarsområden på pedagogerna, då vi ännu inte har någon utetorgspedagog på fulltid (bara fyra timmar/vecka). Tydlighet och avgränsning är ledorden.
Informationen om stationerna måste ha en fast form.
Miljögruppen- Utetorspedagogen - Pedagogerna - barnen Varje instans tar informationen vidare i kedjan. Alla måste få stationen presenterad och bli introducerad. Gården ska liksom innemiljön vara inspirerande och lockande för barnen.
Så till sist...Möten är svåra saker. Man vill hinna diskutera och dryfta men tiden är nästan alltid för kort. Man ses kankse inte tillräckligt ofta så det man sa sist har liksom omkullkastats eller glömts bort. Hur var det nu man tänkte? Det är svårt att fånga tankar.... Jag är en sådan person som vill har struktur på möten. Jag vill ha en plan att följa och något att ta ställning till. Jag blir gaaaaalen när saker flyter runt och tiden rinner iväg. Att effektivisera mötestiden är VIKTIGT. Detta jobbar vi med heeeela tiden!
Jo du, dem här vuxna "grejor" är inte alltid enkla som man skulle tro.Vi är tillbaka till rutan 1 - organisationen.
SvaraRaderaI ditt fall och många andra liknande situationer tycker jag att det är lätt hänt att effektiviseringen blir inte som önskat om det är inte ledare(eller en annan person som har fått det mandatet)"sätter ner foten", har en plan och modererar vilken diskussion eller beslut som helst.
Sen i mitt erfarenhet blir man effektiv när man har en plan på 3-5 punkter att ta upp under ett möte än att ha det hela på 15-20 och hinna bara med 2.
Lycka till och jag ser fram emot att du berättar mera om vad och hur ni än gör.