27 aug. 2015

Sen jammar vi lite och provar oss fram- Simon Melin skriver musik med barnen

Simon Melin är förskollärare från Brunnsberga förskola som är en del av Västra Ramlösas Reggio Emilia-inspirerade förskolor. Han har på senare tid lagt upp ett flertal små musikfilmer på youtube där han gestaltat sånger som han skrivit tillsammans med barnen på förskolan. Texterna är berättelser om saker som händer med barn, spöken, mammor och sopbilar. De är brokiga, oväntade och rätt fram med finurliga melodier att Simon sen sjunger på skånska gör det inte sämre på något sätt. Det är på riktigt, gjort med barnen inte för dem. Jag blir galen ibland av alla barnsånger som reproducerar någon norm om hur barn vill ha sånger och någonstans där mitt i tappar bort hela grejen med att berätta en historia som engagerar. Simons små musikfilmer är gjorda med stopmotion och de känns som man kliver rakt in i barnens lek. Jag blev nyfiken på barnen och Simons musikskapande och frågade Simon om han kunde tänka sig att ställa upp på en intervju, och vet ni va? Det ville han. 

Hur kom det sig att du började lägga ut små musikfilmer till dina och barnens låtar? 
Efter att jag märkt hur kul barnen tycker att låtarna är så ville jag sprida musiken så fler kan ta del av den. Jag har också fått påtryckningar av min kollega Vera Rojas som tyckte att jag skulle sprida låtarna. 

Hur går du till väga när du skriver musik med barnen?
Det är lite olika, men ofta utifrån någon idé från barnen om vad de vill sjunga om. Jag frågar vad som ska hända i låten och sen jammar vi lite och provar oss fram. Ibland skriver jag mer på låten hemma och spelar den sen med barnen. Nån gång vill ett barn sjunga om vad hen har på sig (Hello Kitty på strumpan), en annan gång sitter jag bara med gitarren i barngruppen och sjunger om vad alla gör i rummet. Då brukar barnen hitta på olika saker och se vad jag sjunger om kring just det dom gör. Sen kan det uppstå någon låt ur det, t.ex När barnen hoppar. De låtar som jag lagt ut hittills är med och inspirerade av barn i åldrarna 1-3. 

Varför tycker du det är viktigt att skriva musik med barn?
Det finns många anledningar. Musik är ett fantastiskt språk som förenar människor. Musik skapar alltid en relation till våra känslor på olika sätt. Men framförallt tror jag att precis som med allt som vi utforskar och möter i förskolan finns det ett värde i att få erfarenheten att vi kan skapa mycket av det som finns i vår värld och att vi kan skapa tillsammans. Förståelsen av att musik inte bara finns utan att det vi som skapar den. Att kunna stödja barnen i tillgängligheten till detta språk känns härligt.

När använder ni låtarna i verksamheten och hur? 
Hela tiden kan jag ju inte säga eftersom det händer mycket annat också, men när en ettåring tar en i handen och leder en till gitarren eller ett annat barn uttrycker att hen vill sjunga. När vi går på promenad, när vi samlas och sjunger vid olika tillfällen. Vid avslutningar på våren. Sen sitter jag gärna med gitarren och barnen tar instrument från väggarna och så jammar vi. Det är också härligt att se hur barnen skapar egna rörelser och tillägg till sångerna. Som i slutet på "När barnen hoppar" där morfar klipper deras frilla och barnen skriker Naeee.

Vad säger föräldrarna om ditt och barnens musikskrivande och hur gör ni dem medvetna om vad ni gör? 
Föräldrarna har också efterfrågat en spridning av låtarna med text eftersom barnen sjunger på dem hemma. Så jag håller på att sätta ihop ett häfte med texterna och QR-kod till musikvideorna. I den dagliga kontakten med föräldrar berättar vi om musicerandet och det är en uppskattad del av verksamheten.

Hur har dina kollegor reagerat? 
De tycker det är roligt och kommer också med input om vad som kan vara med i sångerna. Idén till "Vandralåten" kom från min kollega Vera som sa att vi måste ha en låt om när vi går på promenad och vi alltid säger "gå bakom min rumpa" och när man stannar, av någon anledning, och barnen inte har märkt det , går de alltid rätt in i rumpan på en eftersom de är precis i den höjden.

Vad önskar du ska hända med dina och barnens låtar och de små musikfilmerna? 
Jag hoppas att låtarna sprids så att många barn kan få glädje av dem. Att det vi gör inspirerar kollegor runt om i landet att också skapa musik med barnen i förskolan och i skolan också för den delen. Sen hoppas jag att jag kan ge ut en barnskiva så småningom.

Som  avslutning bjuder vi på barnen och Simons låt När barnen hoppar! Tack Simon för att du ville dela med dig! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar