30 juni 2013

På väg mot stora torget


Efter en vecka i sjuksäng :/ har jag nu äntligen börjat komma igång och planera för introduktionsmiljöerna till hösten på stora torget. Jag har ju med mig nästan hela barngruppen från Möjligheten och har arbetat med halva barngruppen på Utmaningen så jag har en del historia på barnen. Utifrån denna och vad vi har arbetat med har jag börjat tänka lite på vad jag vill/kan erbjuda dem.

Jag har en idé som jag tänkte dela med er. Jag fick den eftersom min kollega hade byggt med långa kvastskaft med barnen, de hade surrat ihop dem med tjocka gummiband. Jag tänkte konstruera tre (?!) kuber av kvastskaft. De ska vara separata så att barnen kan flytta runt dem. Med dessa kombinerar jag erbjudanden med tyg, genomskinligt och ogenomskinligt, svart och vitt och en OH med genomskinligt och ogenomskinligt material, färgat och ofärgat. Jag tänker att det finns möjlighet för barnen att bygga rum och sedan använda ljus/skuggor för att förändra dessa, vad tror ni?

Vidare kan man tänka att utmana med färgat cellofan i stora bitar, remsor av tyg och plastband, ballonger, plastväxter, ficklampor...tja...

Vad tänker ni? Får ni andra idéer eller referenser av dessa tankar?

Jag hoppas kunna fota lite för att visa er hur jag bygger miljö. Jag ska försöka göra det lite steg för steg och berätta hur det ser ut, vad jag förändrar, hur och varför. Följer ni med?


1 kommentar:

  1. Hej!
    Vi håller oxå på att ändra om på vårt stora torg och har skapat en tygatelje. Vi blir alltid lika inspirerade av dina inlägg.
    Vi har tagit till oss iden om kvastskaften och att bygga kuber.Vi tänker oss att det kan vara utvecklande i Matte,teknik,problemlösning,samarbete,bygg och konstruktion,lek,ljus,mörker,skuggor. Vi funderar på ditt syfte. Hur tänker du?

    Kanehalls förskola avd.Grytet

    SvaraRadera