22 maj 2013

Vad kan ett torg bli?

Jag hade i slutet av april förmånen att lyssna till Christina Nilsson som är torgetpedagog på förskolan Trollet i Kalmar. Christina har, som första torgetpedagog i Sverige nu formulerat sin och förskolan Trollets process i att skapa torget som mötesplats och rollen torgetpedagog.

Vi fick först höra om hur förskolan Trollet hade byggts och hur barn, pedagoger och föräldrar alla varit involverade från början. Christina berättade om att gamla Trollet hade haft en torgliknade yta redan före nya trollet byggdes och att man funderade mycket på vad denna yta skulle användas till.

Jag plockade upp Elisabeth Hultman-Nordins bok "Pedagogiska miljöer och barns subjektskapande" dagarna efter föreläsningen och slog på måfå upp ett ställe. Det visade sig handla om barnstugeutredningen som gjordes på 70talet där det fanns riktlinjer för hur förskolorna skulle byggas. Redan då pratade man om dessa ytor som då kallades lekhallar, där ytan skulle vara till för att barnens lekmiljöer skulle få vara tillgängliga. Sova och äta skulle man göra på avdelningarna och sedan skulle dessa lekhallar vara platsen för aktivitet. Rum i rummen och material som fick lov att vara skräpiga skulle prioriteras här. Jag funderar på om man någonsin har "förstått" dessa tankar. Lekhallarna användes (enligt min erfarenhet som barn och även det jag kan se idag) för rörelse, utrustades lite som gymnastikhallar, inte på det sätt som barnstugeutredningen föreslagit.


Åter till Christina och Trollets förskola. Hon beskrev hur pedagogerna tillsammans hade gjort ställningstagande om organisationen vilken bl.a. innebar att de är en torgetpedagog, en utepedagog och en ateljerista "utöver" de pedagoger som tillhör grupperna. Detta innebar att de inte kunde ta in vikarier utan fick arbeta med de pedagoger de hade. Christina beskrev det så starkt när hon sa att under morgonmötena då pedagogerna möttes upp och delgav varandra planerna för dagen så kunde de ibland titta på varandra och säga, -  Nej, vi går tillbaka till det vi hade förut, detta är för svårt! men att de då hade hållit fast i varandra och återgått till planen för att verkligen stå kvar i sina ställningstaganden och ge organisationen den tid den behövde för att etablera sig, för att kännas bekväm. En väldigt viktig del tror jag när man genomför stora förändringar, att diskutera och komma överens (skriva ner) och sedan hålla fast. Det är så lätt att fastna i gamla tankar för att de är bekväma, lätta, vanemässiga men om vi vill göra förändringar som verkligen betyder något så kommer de också vara svåra det första eftersom de bryter ny mark.


Christina berättade om hur de tillsammans arbetat fram en verksamhetsidé som bygger på ett antal värdeord som de vill att hela deras verksamhet ska genomsyras av (ovan) . I allt de gör. Jag gillade att det blev så konkret! Det är så lätt att formulera en massa tjusiga ord men man kommer igen vart förrän man rent konkret kan visa på hur det blir i verkligheten. Christina berättade om hur hon t.ex. kan ta en konkret sak som en bygghörna och fundera över värdeorden där. Hur kan man skapa en bygghörna som bygger på delaktighet, som visar mångfald, meningsskapande osv? Jag tänker att vi kan inspireras av Trollets förskola här, att verkligen gå på djupet i våra miljöer och vårt material, i det som barnen är i varje dag. Vågar vi titta så nära på vår verksamhet? Jag tänker att det är väldigt intressant att göra detta för det ger väldigt konkreta saker att diskutera. Christina var noga med att allt måste få ta tid, att det är en process.

Christina berättade sedan väldigt konkret om hur torget är uppbyggt. Vi fick följa med bild för bild genom deras torg och hon beskrev hur de tänker kring material- tillgänglighet, vad de väljer och varför. Genomgående var det tydligt hur mycket utarbetade tankar det fanns kring valen av material, hur de kunde förflyttas eller inte och hur barnen påverkade vilka material som behövde tillföras eller skulle plockas bort. De lade mycket vikt vid estetiken- att miljöerna var inbjudande och tilltalande för barnen. Liksom att det alltid skulle finnas spännande saker som erbjöds på torget. Som Christina sa, även om man kommer kl 6.00 till torget (de öppnar där) så ska man erbjudas något som man blir nyfiken på. Jag tänker att det är så viktigt att miljöerna är ordnade och tilltalande, för att barnen ska känna att de är viktiga, att deras förskola är viktig.

Många förskolor byggs idag runt torg utan att man som pedagoggrupp har gjort några ställningstagande för det. Många är de som kämpar med hur dessa ytor kan fungera. Tänk om fler fick ta del av Trollets process. Vi måste hjälpas åt att förstå för jag tror verkligen på idén med torg men den kräver en kompetent organisation. 

Mycket intryck och mycket tankar väckte Christina och hennes kollegor. Tack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar