27 jan. 2013

"Att organisera för en lyssnandets pedagogik" - varit på föreläsning

Förra terminen var jag på föreläsning på Pedagogen på Göteborgs Universitet och lyssnade på Per Bernemyr- en av grundarna till Reggio Emilia institutet- och en väl anlitad pedagogisk konsult/handledare, Johanna Hultman- pedgogista och fsk.chef i Haninge kommun och Linda Berggren-pedagogista i Malmö.

Per inledde med att lägga en grund för tanken om vad en förskola kan bli och hur vi pedagoger kan tänka i att skilja vårt förhållningsätt från vårt arbetssätt. Per pratar ofta om detta och om hur den svenska förskolans största problem är att det är att den är väldigt omtyckt. Han menar att det inte ger förskolan någon anledning att förändras och utvecklas. Per sa att de enda som har möjlighet att förändra förskolan är vi pedagoger. Vi måste tänka kring vad en förskola skulle kunna vara och skapa dessa förutsättningar tillsammans. Per pratade också om hur vi skapar möjligheter för barn att uppleva demokratiska sammanhang och delta aktivt i samhället. Om vi önskar detta för barnen så behöver vi skapa en förskola som lever och andas dessa värden. Per beskrev tanken om en demokratisk organisation och tog hjälp av jämförelsen mellan stoppljus-korsningar och rondeller. Han beskrev stoppljusen som väldigt enkla, grönt eller rött ljus, köra eller stanna. Rondellen som inte riktigt har några hundraprocentiga regler utan kräver mycket mer inkännande och hänsynstagande  En spännande metafor som tål att tänkas på. Vilket är vårt uppdrag, vilken kunskapssyn står vi för? Om vår tanke är att fördjupa demokratin och främja förtrogenhet och fantasi hos vår unga kräver det ett och annat av förskolan.

"Observera inte barnen, observera det barnen observerar" Elisabeth Nordin-Hultman


Per snuddade också vid något som upptar mycket av min tankeverksamhet just nu. Det är de tankar som Hillevi Lens Taguchi har samlat i boken Pedagogisk dokumentation som aktiv agent. Där lyfter hon tankarna om tingens agens, att allt runtomkring oss påverkar oss, våra tankar och våra handlingar. Att tingens struktur, färg, form, känsla agerar med oss. Något som är oerhört utmanande men också möjlighetsskapande, för att börja tänka på hur vi blir i förhållande till, och för att genom de erfarenheter vi gör med barnen i deras möte med material och miljö kunna skapa möjlighetsutrymmen. Mer om detta kommer.....

Tillsammans med Per kom också Linda och Johanna. Linda inledde med att visa en film som visade en situation där några av de yngre barnen utforskar material på ett ljusbord tillsammans med en kamera på stativ som de tar bilder av materialet med. Filmen visade också en dialog mellan Linda, som filmade, och ett barn som frågade Linda om vad hon gjorde. Filmen visades som ett exempel på hur tillit, lyssnande och tillåtande kan gestaltas i förskolan. Sedan berättade Linda hur hon som pedagogista tänkt tillsammans med pedagogerna på Kastanjegårdens förskola kring hur de skulle organisera sin förskola. Hon beskrev deras organisation utifrån fem olika områden; förhållningssätt, miljö, material, struktur, ramar.  Det som var genomgående var hur väl genomtänkt deras organisation och deras val av värden var. Hur de konkret organiserat sig för att främja en demokratisk organisation och de värden de tänkte tillhörde en sådan. De visade också tydligt hur en demokratisk organisation inte alls behöver vara "flummig" i meningen ostrukturerad och ofokuserad, utan med tydliga ställningstagande som skapade utrymme för barnens eget meningsskapande. Spännande och mycket inspirerande. Lite citat från Lindas föreläsning:

"Fler infalssvinklar- vi ska inte söka enighet!"

"Hur kan material och miljö visa på olikheter? Materialen måste mötas!"

"Struktur för att bemöta, värdesätta och ta hand om lyssnandet" Linda Berggren

"Hur kan vi höra det som försöker göra sig hört? " Gunilla Dahlberg

Efter Linda berättade Johanna om hur man i Haninge kommun satsat på förskolan och gett pedagoger som alla var utbildade pedagogistor uppdrag att bli förskolechefer. Johanna hade varit en av dessa och hon beskrev hur hon tillsammans med sina förskolechefs-kollegor hade börjat driva utvecklingsarbete på förskolorna. De hade tillsammans skapat en skrift där de hade gjort ställningstagande för sina förskolor och med skriften i handen hade de gått ut på förskolorna och tittat på allt i verksamheten och jämfört det med de ställningstagande de hade skrivit ner. Hon hade tillsammans med pedagoerna konkret tagit ställning för varje sak och handling som fanns/skedde på förskolan och funderat kring vad, varför och hur. Johanna hade många tankar om hur pedagogisk ledarskap behöver drivas. Att genom tydlighet och ställningstagande våga utmana och ändå få med sig sina medarbetare i tillit och mod. Ledarskapet är oerhört viktigt och en grundsten till hur arbetet börjar, fortsätter och fungerar på längre sikt.

Dagen på Pedagogen var mycket värdefull. Många tankar väcktes och växte.

Föreläsningen finns i RE-institutets program för våren 2013 och ges i Stockholm den 16 maj för de som är intresserade.



*Bilder från utställningen attraktiv förskola av Mia Andersson, utvecklingsledare Norra Hisingen Göteborg


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar