16 okt. 2012

När dokumentionen sätter fart på praktiken!

Wiho! Idag kopplade barnen och jag in projektorn och fäste upp en "filmduk" gjord av spännpapper på väggen. Sedan kopplade vi projektorn till Ipad och tittade på barnens dansfilmer. Filmerna genererade i mer dans, dans i dansen helt enkelt! På eftermiddagen var tio barn involverade i att prova de danser som fanns på filmerna genom att dansa dem på mattan. Hur gjorde (namnen på fem barn) när de dansade tillsammans i en dansa-ramla-dans? Alla barnen tillsammans provade! Hur gjorde (namn på barnet) när hen dansade på scenen? Hur dansade hen? Vi provade tillsammans....vad måste man titta efter? Hur härmar man det man ser med sin kropp?

Dans/rörelse-trådarna växer med hjälp av dokumentationen.....

4 kommentarer:

  1. Detta låter spännande och något som vi på vår avdelning kan identifiera oss med. Vi arbetar med tema "Småkryp och rörelse" och en av projektgrupperna håller på med rörelse-dans med anknytning till småkryp. Vi har följt din blogg ett tag och inspireras och förundras!

    Vi bloggar också på www.forunderliga.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Det låter verkligen spännande! Jag var inne hos er och läste lite, ska ta mig en längre runda en annan dag. Er blogg finns i min lista nu :) Tack för att ni läser!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Linda!
      Vi har följt din blogg under en tid nu och fascinerats över miljöns betydelse som den tredje pedagogen. Jag jobbar på en förskola med teknikinriktning, där vi försöker använda miljön för att inspirera och utmana barnen. www.teknikresan.blogspot.com

      Tack för alla tankar som startat många pedagogiska diskussioner hos oss! Mvh Linda

      Radera
  3. Linda!

    Vad roligt att du läser och att ni tillsammans utmanas att tänka! Miljön är sannerligen en komplex och utmanande del av vårt arbete. För mig står och faller hela verksamheten med en miljö som kan utmana och driva frågor hos barnen.

    Er blogg har hamnat i min blogglista!
    Ha det gott och fortsätt förundras!!

    SvaraRadera